Sabtu, 25 Jun 2011

apa dah jadi??

Wa bukan la seorang penyelidik ataupun penyiasat.Oleh sebab 5 deria wa yang masih berfungsi dengan baik menyebabkan wa rasa sendiri keadaan sekeliling yang kian berubah.
Saban hari surat khabar yang wa baca mesti menyiarkan kes pembunuhan..jenayah..khalwat..fitnah..protes..dan sebagainya.kalau wa kumpulkan semua kes2 ni dari masa ke semasa mungkin berjuta nyawa yang hilang,secara positif@rasionalnya memang la sudah ditentukan tuhan.
Tapi seolah2 kembali ke zaman jahiliyyah moden.tiada penyelesaian tiada jalan keluar bagi wa yang sedang meningkat dewasa,wa tetap akan merasai.persoalannya..bagaimana generasi akan datang.
Wa rasa ketakutan plak..

Wa ingin menyentuh kes pembuangan bayi.Kes ni boleh dianggap kes paling top la.Kebanyakannya melibatkan golongan remaja sebaya dengan wa.Dimana silapnya?siapa yang hendak dipersalahkan?lelaki atau perempuan?
pepatah melayu ade sebut ''masakan pokok boleh bergoyang kalau tidak ada angin yang meniup''.
Golongan yang mengambil jurusan agama juga terjebak dalam perihal ini.Jadi?dan apa da jadi?

faktor penyebab:

  1. salah guna internet
  2. hiburan yang terlampau
  3. hubungan bukan muhrim yang tiada batasan
  4. couple
  5. tiada praktikal dalam agama
  6. jauh dari ulama
beb..satu jelah ...yang penting da terlanjur tu taubat la..dan x perlu buang kandungan tu..sedekah kat sape2 x pe dah..dosa zina satu..dosa buangbayi satu..due2 dosa besar..lu pikir la sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan